Law Ilustrasi/Foto: Unblast
Apa itu kaedah ?
Kaedah, sebagaimana dijelaskan oleh Purbacaraka dan Soekanto (1993:19) adalah patokan atau ukuran ataupun pedoman untuk berperikelakuan atau sikap tindak dalam hidup.
Apa yang maksud dengan kaidah hukum?
Menurut Soekanto (1983:40), hukum sebagai kaedah merupakan patokan perikelakuan atau sikap tindak yang sepantasnya. Patokan tersebut memberikan pedoman, bagaimana seharusnya manusia berperikelakuan.
Apakah kaidah hukum tidak termasuk kaedah sosial?
Jika merujuk pada pandangan Ishaq (2008:29), berdasarkan ruang lingkup pengaturannya, Jenis kaedah dikelompokkan menjadi dua jenis, yaitu :
Kaedah dengan aspek kehidupan pribadi, di bagi atas :
kaedah kepercayaan atau agama;
kaedah kesusilaan.
Kaedah dengan aspek kehidupan antar pribadi yang di bagi atas :
kaedah sopan santun atau adat;
kaedah hukum.
Kaedah tersebut merupakan kaedah sosial, karena pada hakikatnya merumuskan suatu pandangan mengenai perilaku atau sikap tindak yang seyogyanya dilakukan dalam masyarakat. Dengan demikian, kaedah hukum merupakan bagian dari kaedah sosial.
Apa yang membedakan kaedah hukum dengan kaidah sosial lainnya?Dalam hal ini, yang disebut kaedah sosial lainnya adalah kaedah kepercayaan/agama, kaedah kesusilaan dan kaedah sopan santun/adat. Menurut Ishaq (Ibid : 35), perbedaan antara kaedah hukum dengan kaedah sosial lainnya dapat dilihat dari beberapa sudut pandang, yaitu :
Dari Segi Tujuan
kaedah hukum bertujuan untuk menciptakan tata tertib masyarakat dan memberi perlindungan terhadap manusia beserta kepentingannya. Kaedah agama, kaedah kesusilaan bertujuan memperbaiki pribadi manusia agar menjadi manusia baik. Sedangkan kaedah kesopanan bertujuan untuk menertibkan masyarakat agar tidak ada korban.
Dari Segi Isi
Kaedah hukum memberikan hak dan kewajiban (atributif dan normatif). Mengatur tingkah laku dan perbuatan lahir manusiadi dalam hukum akan dirasakan puas kalau perbuatan manusia itu sudah sudah sesuai dengan peraturan hukum. Kaedah agama, kaedah kesusilaan hanya memberikan kewajiban saja (normatif), dan berisi aturan yang ditujukan kepada sikap batin manusia. Kaedah kesopanan hanya memberikan kewajiban saja, yang isi aturannya ditujukan kepada sikap lahir manusia.
Dari Segi Asal Usul Sanksinya
Kaedah hukum asal usul sanksinya berasal dari luar dan dipaksakan oleh kekuasaan dari luar diri manusia (heteronom), yaitu alat perlengkapan negara. Kaedah agama asal usul sanksinya juga berasal dari luar dan dipaksakan oleh kekuatan dari luar diri manusia (heteronom), yaitu Tuhan. Kaedah kesusilaan asal-usul sanksinya berasal dari diri sendiri dan dipaksakan oleh suara hati masing-masing pelanggarnya (otonom). Kaedah kesopanan asal usul sanksinya juga berasal dari kekuasaan luar yang memaksa, yaitu masyarakat.
Dari Segi Sanksi
Kaedah hukum sanksinya dipaksakan oleh masyarakat secara resmi. Kaedah agama sanksinya dipaksakan oleh Tuhan. Kaedah kesusilaan sanksinya dipaksakan oleh diri sendiri. Kaedah kesopanan sanksinya dipaksakan oleh masyarakat secara tidak resmi.
Dari Segi Sasarannya
Kaedah hukum dan kaedah kesopanan sasaran aturanya ditujukan kepada perbuatan konkret (lahirian). Kaedah agama dan kaedah kesusilaan sasaran aturannya ditujukan kepada sikap batin.
Daftar Referensi
Chainur Arrasjid. Dasar-Dasar Ilmu Hukum. Cet. 2. Sinar Grafika, Jakarta.
Ishaq. 2008. Dasar-Dasar Ilmu Hukum. Cet. I. Sinar Grafika, Jakarta.
R. Soeroso. 2005. Pengantar Ilmu Hukum. Cet. 7. Sinar Grafika, Jakarta.
Surojo Wignjodipuro. 1983. Pengantar Ilmu Hukum. Cet. 5. PT Gunung Agung, Jakarta.
Tags
Law